Tacita Dean

JG
January 15 - March 1, 2014
Paris
Selected Works
Installation view Image
Installation view
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Installation view
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Installation view
<i>Quatemary</i>, 2014 Image
Quatemary, 2014
<i>The Tail End of Film</i>, 2013 Image
The Tail End of Film, 2013
<i>Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III</i>, 2013-2014 Image
Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III, 2013-2014
<i>Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III</i>, 2013-2014 (detail) Image
Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III, 2013-2014 (detail)
<i>Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III</i>, 2013-2014 (detail) Image
Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III, 2013-2014 (detail)
<i>Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III</i>, 2013-2014 (detail) Image
Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III, 2013-2014 (detail)
<i>Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III</i>, 2013-2014 (detail) Image
Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III, 2013-2014 (detail)
<i>Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III</i>, 2013-2014 (detail) Image
Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III, 2013-2014 (detail)
<i>Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III</i>, 2013-2014 (detail) Image
Salt (A Collection), Salt I-VII, Salt Crystals Balls I-III, 2013-2014 (detail)
<i>JG</i>, 2013 Image
JG, 2013
<i>JG</i>, 2013 Image
JG, 2013
<i>JG</i>, 2013 Image
JG, 2013
<i>JG</i>, 2013 Image
JG, 2013
<i>FILM stills</i>, 2011 Image
FILM stills, 2011
<i>FILM stills</i>, 2011 (detail) Image
FILM stills, 2011 (detail)
<i>FILM stills</i>, 2011 (detail) Image
FILM stills, 2011 (detail)
<i>JG (offset)</i>, 2013 Image
JG (offset), 2013

Paris, 3 JANVIER 2014 - La Galerie Marian Goodman à Paris est heureuse d’annoncer une exposition de Tacita Dean autour de son nouveau film JG. Le vernissage de l’exposition aura lieu mardi 14 janvier de 18h à 20h.

JG, film anamorphique 35 mm en couleur et noir et blanc avec son optique, de vingt-six minutes et demie, sera projeté en boucle au sous-sol de la galerie. Au rez-de-chaussée, sera présenté un ensemble d’oeuvres liées aux paysages de lacs salés dont un groupe de quatorze photographies extraites du film JG, une installation associant peintures sur cartes postales trouvées et objets recouverts de cristaux de sel du Grand Lac Salé (Utah, Etats-Unis) mais aussi Quatemary, une photogravure monumentale en dix parties d’un paysage de roches imaginaire et énigmatique.

C’est à la suite de sa correspondance avec J.G. Ballard que Tacita Dean a imaginé son nouveau film JG. L’origine du projet remonte toutefois à 1997 quand, lors d’un voyage aux Etats-Unis, Tacita Dean décide de partir à Rozel Point pour voir la Spiral Jetty de Robert Smithson. Elle ne parvient pas à la localiser mais de cette expérience elle livrera une oeuvre sonore intitulée Trying to Find the Spiral Jetty.

La fascination de Tacita Dean pour cette oeuvre emblématique du land art la mène naturellement à J.G. Ballard, également grand admirateur de Smithson. Elle échange avec l’écrivain plusieurs lettres à propos des étonnantes similitudes entre la Spiral Jetty et une de ses nouvelles Les Voix du Temps. Ce rapprochement est corroboré par la découverte fortuite de cet ouvrage de Ballard dans la bibliothèque personnelle de Smithson.

L’énigme entourant l’oeuvre de Smithson, loin de se résoudre au fil des conversations entre Dean et Ballard, conduit ce dernier, peu avant sa disparition en 2009, à défier Tacita Dean : « Traitez la [Spiral Jetty] comme un mystère que votre film résoudra.» 1

Tournées dans plusieurs sites naturels des états de l’Utah et de Californie, les images de paysages de lacs salés s’entremêlent avec l’évocation de la jetée de Smithson et du récit de science-fiction de Ballard.

Ce qui intéresse en réalité Tacita Dean c’est de filmer le temps: « Les deux oeuvres ont un coeur analogique, non pas uniquement parce qu’elles ont été créées ou écrites à une époque où tourner en pellicule était le moyen pour enregistrer et transmettre images et sons mais bien parce que leur forme hélicoïdale est analogue au temps lui-même.» 2

Afin «de mélanger le paysage et le temps»3, Tacita Dean utilise une technique qu’elle a mise au point spécifiquement pour le médium cinématographique depuis son oeuvre FILM projetée dans le Turbine Hall de la Tate Modern en 2012. Cette technique consiste à masquer partiellement l’obturateur à l’aide de différents masques, suivant le principe du pochoir. Grâce à ce procédé JG est un film expérimental kaléidoscopique surprenant, qui n’aurait pu être obtenu dans un format numérique.

JG a été commandé par l’Arcadia University Gallery of Art et soutenu par The Pew center for Arts & Heritage.

Tacita Dean, née en 1965 en Angleterre, vit et travaille à Berlin. Depuis une vingtaine d’années, elle a produit une œuvre unique, comprenant dessins, objets trouvés, livres d’artiste, gravures, installations photographiques et sonores et surtout des films. Elle a reçu de nombreux prix internationaux dont le prix Hugo Boss (2006) et le prix Kurt Schwitters (2009). Tacita Dean a participé à plusieurs Biennales de Venise (2003, 2005, 2013) et à la dOCUMENTA 13 (2012). Son travail a été montré dans le monde entier dans des institutions telles que Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC (2001), Musée d’art moderne de la Ville de Paris (2003), Schaulager, Bâle (2006), New Museum, New York (2008), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2010), Tate Modern, Londres (2011-2012).

Dernièrement des expositions lui ont été consacrées en Australie (Melbourne’s Australian Centre for Contemporary Art) et au Brésil (Instituto Moreira Salles, Rio de Janeiro), encore visible jusqu’au 28 janvier 2014.

1 J.G. Ballard dans une lettre à Tacita Dean datée du 4 décembre 2007.
2 Tacita Dean in «JG a film project by Tacita Dean», Arcadia University Gallery of Art, 2013 p.15.
3 Tacita Dean in «Tacita Dean takes on Spiral Jetty - again», par Gareth Harris, The Artnewspaper, 31 janvier, 2013.


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Tacita Dean
JG

15 January - 1st March 2014
Opening Tuesday 14 January, 6-8 pm


PARIS, 3 January 2014 - Marian Goodman Gallery in Paris is delighted to announce an exhibition by Tacita Dean featuring her new film JG. The opening will be held at the gallery on Tuesday 14 January from 6 to 8 pm.

JG, a 35 mm color and black and white anamorphic film with optical sound of 26 ½ minutes, will be screened in a continuous loop in the basement of the gallery. On the ground floor we will exhibit a body of works relating to salt lakes landscapes: a group of 14 photographs from the film JG, an installation of found postcards with gouache and salinated objects from the Great Salt Lake (Utah, United States) and Quatemary, a large scale photogravure in ten parts depicting an imaginary and enigmatic landscape.

Inspired by her correspondence with J.G. Ballard, Tacita Dean developed the idea for her new film JG. However, the origin of the project goes back to 1997 when, travelling to the United States, Tacita Dean decided to visit Rozel Point in order to see Robert Smithson’s Spiral Jetty. She didn’t manage to locate the Jetty but instead created a sound piece entitled Trying to Find the Spiral Jetty, in which she recorded this experience.

Tacita Dean’s fascination with this emblematic work led her to make contact with J.G. Ballard, also a great admirer of Smithson. Dean and Ballard exchanged a series of letters in which they discussed the striking resemblance between the Spiral Jetty and Ballard’s short story The Voices of Time. The discovery of Ballard’s book in Robert Smithson’s own,library confirmed this connection between the two men.

The unsolved mystery surrounding Smithson’s work prompted Ballard to write to Dean, just before his death in 2009, and advised her to “treat it as a mystery that your film will solve”.1

Shot on several locations in both Utah and California, the images of salt lakes became entwined with Smithson’s Jetty and Ballard’s short story. Tacita Dean’s real interest is to film time: “Both works have an analog heart, not just because they were made or written when spooling and reeling were the means to record and transmit images and sound, but because their spiraling is analogous to time itself.”2*

In order to “mix landscape and time in the same frame”3, Tacita Dean used a special technique she developped for her work FILM shown in the Turbine Hall at Tate Modern in 2012. This new technique used various purpose made masks of different shapes to mask the gate aperture rendering an effect of stenciling, layering the filmed images. JG is an astonishing kaleidoscopic experimental film, which could never have been made using a digital format, its beauty is unique to the abilities of analogue film.

JG has been commissioned by the Arcadia University Gallery of Art and funded by the Pew Center for Arts & Heritage. Tacita Dean was born in 1965 in England, she currently lives in Berlin. For twenty years she has produced a unique body of work including drawings, found objects, prints, sound and photo installations and above all films. She has received numerous international prizes including The Hugo Boss Prize (2006) and the Kurt Schwitters Prize (2009). Dean also participated in the Venice Biennale in 2003, 2005 and 2013 and (d)OCUMENTA 13 (2012). Her work has been shown internationally in institutions such as the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC (2001), Musée d’art moderne de la Ville de Paris (2003), the Schaulager, Basel (2006), New Museum, New York (2008), the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Spain (2010), Tate Modern, London (2011-2012).

Just recently Dean has had two major solo shows firstly at Melbourne’s Australian Centre for Contemporary Art and secondly in Brazil at Instituto Moreira Salles, Rio de Janeiro, which is on show until January 28, 2014.

1 J.G. Ballard in a letter to Tacita Dean dated 4 December 2007.
2 Tacita Dean in «JG a film project by Tacita Dean», Arcadia University Gallery of Art, 2013 p.15.
3 Tacita Dean in «Tacita Dean takes on Spiral Jetty - again», by Gareth Harris, The Artnewspaper, 31 January 2013.



Download Press Release - English (PDF 1.3 MB)
Download Press Release - French (PDF 1.3 MB)
Tacita Dean Artist Page


Galerie Marian Goodman
79 Rue Du Temple
75003 Paris

Telephone 33-1-48-04 7052
Fax 33-1-40-27-8137

Hours:
Tuesday - Saturday, 11AM - 7PM
Closed December 21, 2014 - January 1, 2015

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