Past Exhibitions
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Matt Saunders
Inondé 

22 avril – 4 juin, 2016
Vernissage : vendredi 22 avril, de 18h à 20h
 
“J’explore une multiplicité de moyens afin de capturer une image sur du papier photographique.”
Matt Saunders
 
 
La Galerie Marian Goodman a le plaisir d’annoncer une exposition de Matt Saunders présentant, pour la première fois à Paris, une série d’œuvres abstraites en couleurs et un nouveau film d’animation. L’exposition « Inondé » s’inspire de diverses sources : les inondations causées par l’ouragan Sandy à New York, la crue de la Seine à Paris en 1910 ou encore certains passages du livre Fantasmâlgories de Klaus Theweleit. Le territoire inondé revêt une dimension poétique et métaphorique en lien avec son travail. « En chambre noire, vous essayez toujours de contrôler le flux de lumière qui peut contaminer le papier. » La pratique de Matt Saunders, explore la perméabilité des images et repousse les limites de la peinture, proposant un espace inédit entre peinture, photographie et film. 

Les œuvres sur papier naissent d’un processus original : la lumière traverse une peinture pour révéler une image photographique. Bien que Matt Saunders se considère comme un peintre, l’œuvre finale est presque toujours un tirage photographique unique. Qu’il dessine à la peinture à huile sur une toile de lin ou à l’encre colorée sur des feuilles de mylar, les matériaux ne sont que des outils destinés à dialoguer avec la photographie. 
 
Cette pratique minutieuse comporte une part d’inconnu : « J’ai besoin de travailler avec le processus. Il y a des choses que vous pouvez anticiper mais le plus surprenant c’est parfois les choses qui surgissent. » Ce n’est qu’à l’issue du processus que chaque œuvre dévoile sa singularité et les marques de sa fabrication.
 
Mais loin d’être immuable, le processus est en constante évolution. Matt Saunders combine parfois plusieurs techniques et négatifs afin de créer une même image, pour preuve ses récentes expérimentations : “Les nouvelles images utilisent toujours la matrice d’un négatif peint à la main pour faire une sorte d’image hybride,  pour déplacer la peinture dans l’espace photographique, mais à présent les dessins sont placés devant et dans l’agrandisseur, se chevauchant et créant souvent différentes strates pour faire la photo. La lumière et la couleur n’ont pas de limites.” Les œuvres de la série abstraite « Inondé » se rapprochent formellement et visuellement de ses films d’animation. Les vagues et marques polychromes introduisent simultanément continuité et interruption dans une même image, créant un mouvement et une dynamique quasi-cinématique. 
 
Si ses précédents films oscillaient entre figuration et abstraction, Flooded Vault (2016) est aussi presque purement abstrait. Présentées dans l’espacé voûté de la galerie, les deux projections réalisées à partir de milliers de dessins numérisés, montrent un flux constant sans début ni fin, une image en perpétuelle mutation défiant toute temporalité. Partie intégrante de la présentation du film, un tirage en noir et blanc altéré en 2012 à la suite de l’ouragan Sandy, est à l’origine de toutes ses nouvelles explorations.
 
Matt Saunders est né en 1975 à Tacoma (Washington). Il vit actuellement entre Berlin et Cambridge (Massachusetts) où il enseigne à  l’université de Harvard. En 1997 il obtient un diplôme en études visuelles et environnementales à Harvard et en 2000 une maîtrise en peinture et gravure à l’Université de Yale. En 2010 la Renaissance Society de Chicago organise sa première grande exposition monographique, Parallel Plot. Il expose également  la Tate Liverpool en 2012: Matt Saunders: Century Rolls.
 
Ses œuvres ont été acquises par de prestigieuses institutions aux Etats-Unis comme le Museum of Modern Art, MoMA (New York), du Whitney Museum of American Art (New York), du Guggenheim Museum (New York), San Francisco Museum of Modern Art ou encore UCLA Hammer Museum en Californie. Parmi les nombreuses expositions collectives auxquelles il a participé, on peut citer : Cinema and Painting, Adam Art Gallery, Wellington, New Zealand (2014), Test Pattern, Whitney Museum of American Art, New York (2013), Plot for a Biennial, 10th Biennale de Sharjah, Emirats arabes unis (2011), The Anxiety of Photography, Aspen Art Museum, Colorado (2011), The more things change, San Francisco Museum of Modern Art (2010-2011), Untitled (History Painting), University of Michigan Museum of Art, Ann Arbor (2009), Freeway Balconies, Deutsche Guggenheim, Berlin (2008), Blind Date Istanbul, Sabanci Museum, Istanbul (2007). 

Matt Saunders a été récompensé de plusieurs prix dont le Rappaport Prize, DeCordova Sculpture Park and Museum (2015), le Prix Jean-François Prat (2013) et le Prix de la Louis Comfort Tiffany Foundation (2009). Parallèlement à l’exposition, son travail est également exposé dans deux expositions de groupe : Double-take: Drawing and Photography au Drawing Room and The Photographer’s Gallery à Londres (14 avril – 4 juin) et  Prix Jean-François Prat, Palais de Tokyo à Paris (14-17 avril). 
 
Matt Saunders a reçu le soutien du Swedish Arts Grants Committee pour réaliser une partie des œuvres de l’exposition.


“I attempted to find a multiplicity of ways to capture an image on the photo paper” 
Matt Saunders
 
Marian Goodman Gallery Paris is pleased to announce an exhibition by Matt Saunders featuring, for the first time in Paris, a new series of abstract color works and a new video installation. This exhibition draws from many and diverse sources of inspiration including the flood waters of Hurricane Sandy, the Seine inundation of 1910 and portions of Klaus Theweleit’s book Male Fantasies. In Saunders’ work, the flooded territory takes on technical, as well as poetic and metaphoric dimensions. “In the darkroom, you’re always trying to control the spill of light which can contaminate the paper.” Saunders’ artistic practice explores the permeability of images and pushes the boundaries of painting by opening up spaces between painting, photography and film.

The works on paper come from a process in which light is passed through painting to make a photograph. Saunders considers himself to be a painter, even though the final work is often a unique photographic print.  Working at times with oil on linen, at times with color ink on sheets of mylar, these materials are used as tools in dialogue with photography. 

While Saunders’ process is meticulous there is always an element of the unknown. “I need to work with process. There are things you can plan to say aloud, but the most surprising are sometimes the things that just come out.” It’s only at the end of the process that a work reveals itself and the traces of its fabrication.

Far from being absolute, Saunders’ technique continues to develop, evolve and is often different for each piece. He sometimes combines several methods and negatives to create a single image. “These new pictures still use the matrix of a hand-painted ‘negative’ to make a kind of hybrid image, to move painting into a photographic space, but now the drawings sit both in front of and inside the enlarger, often overlapping or layering to make the photo. And the light and color cross boundaries.” The images in the new abstract series Inondé (Flood) are formally and visually close to his animated films. The polychrome waves and marks simultaneously fill the space and disrupt the boundaries creating an impression of quasi-cinematic movement. 

While Saunders’ earlier animated films oscillated between figuration and abstraction, his new film, Flooded Vault, is the first almost purely abstract film and is presented in the vault of the gallery. Made out of thousands of scanned drawings, the film composed of two projections shows a constant flux without beginning or end, one image in perpetual mutation challenging temporality. Part of the film installation, a black and white work by the artist, damaged 2012 by the flooding of Hurricane Sandy, has become a touchstone and a starting point for his recent explorations. 

Matt Saunders was born in 1975 in Tacoma, Washington. He currently lives between Berlin and Cambridge, Massachusetts, where he teaches at Harvard College. In 1997 he received a BA in Visual and Environmental Studies from Harvard and completed his MFA in Painting and Printmaking in 2000 at the Yale University School of Art. In 2010 the Renaissance Society of Chicago organized his first solo institutional show, Parallel Plot. He also exhibited at the Tate Liverpool in 2012: Matt Saunders. Century Rolls. 

His works have been purchased by many prestigious institutions in the United States as the Museum of Modern Art, New York; the Whitney Museum of American Art, New York; the Guggenheim Museum, New York; the San Francisco Museum of Modern Art or the UCLA Hammer Museum in California. His recent group exhibitions include : Cinema and Painting, Adam Art Gallery, Wellington, New Zealand (2014), Test Pattern, Whitney Museum of American Art, New York (2013), Plot for a Biennial, 10th Biennial of Sharjah, The United Arab Emirates (2011), The Anxiety of Photography, Aspen Art Museum, Colorado (2011), The more things change, San Francisco Museum of Modern Art (2010-2011), Untitled (History Painting), University of Michigan Museum of Art, Ann Arbor (2009), Freeway Balconies, Deutsche Guggenheim, Berlin (2008), Blind Date Istanbul, Sabanci Museum, Istanbul (2007).

Matt Saunders is the recipient of several international awards including the Rappaport Prize, DeCordova Sculpture Park and Museum (2015), the Jean-François Prat prize (2013) and the Louis Comfort Tiffany Foundation prize (2009).  During the run of the exhibition, his works can also be seen in two group shows: Double-take: Drawing and Photography at the Drawing Room and The Photographer’s Gallery in London (April 14 – June 4) and Prix Jean-François Prat, at the Palais de Tokyo in Paris (April 14-17).
The work for this show was supported in part by the Swedish Arts Grants Committee.  
 
 
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Raphaële Coutant  
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