Past Exhibitions
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Dara Birnbaum
Psalm 29(30)

April 22 – June 4, 2016
Opening reception: April 22, from 6 to 8 pm


 
« D’après moi les œuvres n’apportent pas de réponse ; je n’ai jamais su faire cela. Elles posent toujours une question. » 
                                                                                                                                                          -Dara Birnbaum
 
 
La Galerie Marian Goodman est heureuse de présenter Psalm 29(30), une nouvelle installation vidéo multi-écrans de Dara Birnbaum. La genèse de cette nouvelle œuvre date de 2014, quand à la suite d’une longue hospitalisation, le chant du Psaume 29(30) apporta à Birnbaum un espoir de guérison et devint une source d’inspiration. Destiné à être chanté solennellement, ce psaume d’action de grâce est attribué au roi David. Celui-ci l’aurait écrit après s’être remis d’une grave maladie, le psaume évoque ainsi pour Birnbaum « la contradiction entre la lumière et l’ombre, la vie et la mort »
 
En entrant dans l’espace de la galerie, le visiteur découvre d’abord cinq vidéos de paysages des Alpes italiennes. Empreintes de sérénité, ces images ont été filmées par l’artiste en 2011 lors de sa résidence à la Fondation Rockefeller de Bellagio au bord du lac de Côme. Le visiteur est ensuite invité à entrer dans le cœur de l’installation, une pièce centrale dans laquelle est projetée une vidéo composée d’images de la guerre civile en Syrie tournées en 2014. Provenant d’Internet et issues de diverses sources, ces images sont des témoignages directs qui révèlent une sensibilité rarement visible dans les médias. 
 
« L'installation dans son ensemble est une méditation autour de la possibilité de guérison, un environnement conçu afin que le spectateur, lorsqu’il se trouve dans la pièce centrale, puisse se confronter à des images de guerre dépourvues de la mise en scène déployée par les médias de masse et les chaînes d’information continue. » Dara Birnbaum, 2016
 
La défiance de Birnbaum concernant la spectacularisation de la guerre fait écho à la réflexion de Susan Sontag vis-à-vis de la photographie de guerre. «Existe-t-il un antidote à l'éternelle séduction qu'exerce la guerre ? » se questionne Sontag. Avec Psalm 29(30), Dara Birnbaum s’interroge à son tour : « La souffrance peut-elle être représentée de manière à générer de la pensée plutôt que de la peur, de l'angoisse ou de la colère ? » 
 
Le montage et la post-production des vidéos ont été réalisés par Dara Birnbaum en collaboration avec Michael Saia. Les deux compositions sonores ont été spécialement créées pour cette œuvre par Neil Benezra. Le Psaume 29(30) chanté par un chœur de moines de l’ordre des Chartreux est la source principale de la composition à l’extérieur de la pièce de projection. A l’intérieur, la partition originale de Benezra s’inspire de la musique syrienne et combine différent éléments sonores comme des cloches d’église ou des sonorités de la nature. 
 
Artiste pionnière de l’art vidéo, Dara Birnbaum réalise sa première installation vidéo intitulée « Attack Piece » en 1975. Elle a toujours résisté à l’idée de réduire la présentation d’images en mouvement à une projection unique dans un espace obscur. Elle est ainsi l'une des premières artistes à avoir conçu des installations vidéo complexes et innovantes, juxtaposant des images empruntées à des sources diverses, intégrant parfois des photographies ou des éléments sculpturaux et architecturaux. Elle est notamment connue pour avoir détourné et manipulé l’imagerie télévisuelle. Depuis près de quarante ans, Birnbaum développe  une œuvre protéiforme qui révèle le caractère idéologique des médias de masse et dénonce leur esthétique. 
 
Dara Birnbaum (née à New York en 1946) est diplômée en architecture de la Carnegie Mellon University (Pittsburg), en peinture du San Francisco Art Institute et a obtenu un certificat en vidéo et montage électronique de la New School for Social Research (New York). Depuis sa première exposition en 1977 à l’Artists Space de New York, Birnbaum a eu des expositions personnelles dans de nombreux musées internationaux tels que, The Museum of Modern Art (MoMA), New York (2007); The Jewish Musem, New York (2004); Kunsthalle Wien, Vienne (2006 et 1995); Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Valence; (1990); The Whitney Museum of American Art, New York (1984). En 2009-2010, une exposition rétrospective "Dara Birnbaum: The Dark Matter of Media Light" a été présentée au Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), Gand, et a également voyagé au Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Porto. En France, le Consortium de Dijon lui a consacré sa première exposition personnelle en 1984 et son travail a été montré à plusieurs reprises au Centre Pompidou, Paris ainsi que dans plusieurs autres musées français tels que le Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, le Musée Fabre à Montpellier ou le FRAC Lorraine à Metz. 
 
Birnbaum a également participé à un grand nombre d’expositions collectives, de festivals et biennales dont la Biennale de Venise ou Documenta, Kassel. Elle a reçu plusieurs prix prestigieux comme The Rockefeller Foundation Bellagio Center Arts Residency (2011), le Pollock-Krasner Foundation Grant (2011) et le United States Artists Fellowship (2010). Elle est aussi la première femme récompensée du prix Maya Deren dans la section vidéo par l'American Film Institute en 1987. Elle enseigne actuellement à la School of Visual Arts (SVA), New York. Parallèlement à cette nouvelle exposition à Paris, son travail est montré dans deux expositions collectives ; MashUp: The Birth of Modern Culture à la Vancouver Art Gallery et Happy Ending au FRAC Champagne-Ardenne, Reims. En mai 2016, The Kitchen Center à New York lui décernera une récompense lors de son gala de printemps. 
 
Michael Saia est musicien, cinéaste et fondateur de la société de montage filmique jumP. Il a participé à plusieurs longs-métrages tels que la comédie dramatique Glory Road de James Gartner et Low Down de Jeff Preiss, un biopic sur le thème du jazz. Il a également travaillé sur les documentaires Living The Legacy de Cynthia Wade et Mission Congo.
 
Neil Benezra est compositeur et concepteur sonore pour le cinéma, le théâtre et les arts, ainsi que fondateur de la Brooklyn Sound Society. Il a collaboré avec des réalisateurs et artistes reconnus comme Abel Ferrara, James Franco, Richard Foreman, Joan Jonas, et On Kawara. Il a travaillé entre autre pour la Dia Art Foundation, New York ; le Museum of Contemporary Art, Los Angeles; l’Institute of Contemporary Art, Philadelphie et le Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig (Mumok), Vienne.
 
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“The works for me don’t bring an answer; I’ve never know how to do that. They always bring a question.” 
-Dara Birnbaum
 
 
Marian Goodman Gallery Paris is pleased to present Psalm 29(30), a new six-channel video and sound installation by Dara Birnbaum. The genesis of this new work dates back to 2014 when, following an extended period of hospitalization, the chanted Psalm 29(30) provided Birnbaum with the possibilities of healing and became a source of inspiration. This is a psalm of thanksgiving, to be sung in pious solemnity. It is believed it was written upon King David’s recovery from a dangerous fit of sickness, and therefore for Birnbaum the psalm also “addresses the contradiction between light and dark, life and death”.
 
Upon entering the ground floor of the gallery, visitors first encounter serene images of the foothills of the Italian Alps, which were videoed by the artist in 2011 during her Arts Residency at The Rockefeller Foundation Bellagio Center at Lake Como. Visitors are then invited to enter a central chamber, which houses a video projection portraying aspects of the Syrian Civil War in 2014. These specially selected images from varying Internet sources are historical traces that are intended to be shown with a sensitivity not usually provided by the mass media. 
 
“The whole installation is a meditation on the possibility of healing, an environment formulated so that within its central position one can confront images of war without the spectacle deployed by most mass media and 
the news industry.” Dara Birnbaum, 2016
 
Birnbaum’s concern regarding the spectacle of war recalls Susan Sontag’s questioning of war photography. “Is there an antidote to the perennial seductiveness of war?” contemplates Sontag. With Psalm 29(30), Birnbaum asks the question: “Can suffering be portrayed in such a way that reflection can take place, in place of manipulated fear, anguish, or anger?” 
 
With Birnbaum’s input, Michael Saia edited the six-channels of video and acted as post-production collaborator. The two sound compositions, by Neil Benezra, are unique to this work. Psalm 29(30), as recited by monks of the Carthusian Order, is one primary source material for the harmonious composition playing outside the chamber. Inside the chamber, Benezra’s original composition is inspired by Syrian music. It also combines, amongst other sounds, the melody of church bells and environmental sounds.
 
A pioneering video, media, and installation artist, Birnbaum made her first video installation entitled “Attack piece” in 1975. She always resisted the idea of limiting video to being solely a projection in a darkened space. She is one of the first artists to have designed complex and innovative video installations, juxtaposing video imagery from various sources while integrating large-scale photographs with sculptural or architectural elements. She is also known for having used groundbreaking strategies when manipulating television footage. Over the past four decades Dara Birnbaum has developed a body of work that addresses both the ideological and the aesthetic characters of mass media imagery, and is today considered fundamental to the history of media art.
 
Dara Birnbaum (born in New York in 1946) received a Bachelor of Architecture from Carnegie Mellon University, Pittsburg, a B.F.A in Painting from the San Francisco Art Institute and a Certificate in Video and Electronic Editing at the Video Study Center at the New School for Social Research, New York. Since her first solo exhibition in New York at Artists Space in 1977, Birnbaum has had solo shows in numerous renowned international museums, such as: The Museum of Modern Art (MoMA), New York (2007); the Jewish Museum, New York (2004); Kunsthalle Wien, Vienna (2006 and 1995); IVAM, Institut Valencià d’Art Modern, Valencia (1990); the Whitney Museum of American Art, New York (1984). In 2009-2010, a major retrospective exhibition “Dara Birnbaum: The Dark Matter of Media Light” was presented at Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), Ghent, which also traveled to the Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Porto. In France, le Consortium in Dijon organized Birnbaum’s first solo show in 1984. Her work has been exhibited multiple times at Centre Pompidou, Paris and other important French institutions, such as Musée d’art Moderne de la Ville de Paris, Musée Fabre, Montpellier or FRAC Lorraine, Metz.  
 
Dara Birnbaum’s work has been included in a vast number of important group exhibitions, festivals and biennale such as the Venice Biennale and Documenta, Kassel. Birnbaum has been the recipient of various distinguished awards such as The Rockefeller Foundation Bellagio Center Arts Residency (2011), the Pollock-Krasner Foundation Grant (2011) and the prestigious United States Artists Fellowship (2010). She is the first woman in video awarded the prestigious Maya Deren Award by the American Film Institute in 1987. She cCurrently she teaches in two distinct graduate programs at the School of Visual Arts (SVA), New York. Simultaneously to this exhibition Birnbaum’s work is featured in two groups show at FRAC Champagne-Ardenne, Reims, France and at the Vancouver Art Gallery, Canada. In May 2016 Dara Birnbaum will be honored by The Kitchen Center, New York at their Spring Gala. 
 
Michael Saia is a musician, filmmaker and founder of the film editorial company jumP. His feature films include James Gartner’s sports drama Glory Road (contributing editor) and Jeff Preiss’s Low Down (editor), a jazz biopic. He also worked on the documentaries Living The Legacy, directed by Cynthia Wade and Mission Congo
 
Neil Benezra is a composer and sound designer for film, theater, and the arts, as well as founder of Brooklyn Sound Society. He has collaborated with such acclaimed directors and artists as Abel Ferrara, James Franco, Richard Foreman, Joan Jonas, and On Kawara. He has worked with Dia Art Foundation, New York; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Institute of Contemporary Art, Philadelphia; and Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig (Mumok) Vienna; amongst others.
 
 
press contact: 
Raphaële Coutant raphaele@mariangoodman.com +33 (0)1 48 04 70 52